معنی و مفهوم درس: دفتر زمانه  

** هرگز دلم برای کم و بیش غم نداشت  /  آری نداشت غم که غمِ بیش و کم نداشت

دل: مجازاً کل وجود (دلم= خودم)                   کم و بیش: تضاد و کنایه از اوضاع زندگی

غم، کم: جناس                   کم و بیش، بیش و کم: آرایة قلب                تکرارِ واژة «غم»

معنی بیت: هرگز غم و اندوه شرایط زندگی در دلم راه نیافت؛ بله، دلم غمی نداشت، زیرا غصة اوضاع زندگی را نخورد.

مفهوم بیت: رسیدن با آسایش با ترک خواسته­ها

ادامه نوشته

توضیح و معنی درس سوم: آزادی

** نالة مرغ اسیر، این همه بهر وطن است  /  مسلک مرغ گرفتار قفس هم­چو من است

ناله: استعاره از شعر               مرغ اسیر: استعاره از شاعر              مسلک مرغ هم­چو من است: تشبیه

بهر: برای             مسلک: روش، طریق           مرغ، گرفتار، قفس: مراعات نظیر              واج­آرایی: صامت « -ِ »

معنی بیت: تمام فریاد من که مانند پرتده­ای اسیر هستم، برای وطن است و روش پرندة گرفتار قفس، مانند من است.

مفهوم: آزادگی­خواهی 

ادامه نوشته

شعرخوانی: در مکتب حقایق

** ای بی­خبر بکوش که صاحب­ خبر شوی / تا راهرو نباشی کی راهبر شوی

ای بی­خبر: ندا و منادا                بی­ خبر: یعنی بی­ خبر از عشق و معرفت الهی                  بی­ خبر، صاحب­ خبر: تضاد

کی راهبر شوی: استفهام انکاری (راهبر نمی­ شوی)                   راهرو: پیرو، مرید، سالک           

راهبر: پیر، مراد، انسان کامل                   مصرع اول: واج­ آرایی «ب»               مصرع دوم: واج ­آرایی «ر»

معنی بیت: ای بی­ خبر از عشق و معرفت، بکوش تا آگاه شوی، زیرا تا وقتی که راه معرفت را طی نکنی، رهبر و هدایتگر نمی­ شوی.

ادامه نوشته

درس دوم    «مست و هوشیار»  

1- محتسب (مأمورِ اجرایِ احکام ) در راه مستی را دید و یقه­اش را گرفت. مست گفت: ای دوست! این پیراهن است که آن را گرفته­ای؛ افسار حیوان نیست.

2- (محتسب) گفت: تو مست هستی، به همین دلیل تلوتلوخوران راه می­روی. (تعادل نداری) مست پاسخ داد: اشکال و گناه در راه رفتن من نیست بلکه راه هموار و صاف نیست. (جامعه پر از فساد و نابسامانی است.)

3- محتسب گفت: لازم است تو را به خانة قاضی ببرم. مست گفت: برو هنگام صبح بیا زیرا قاضی نیمه شب بیدار نیست.

ادامه نوشته

درس یکم: شکر نعمت  

* منّت: سپاس، شکر، نیکویی                  را: حرف اضافه (به معنای مخصوصِ)                 

 عزّ: ارجمندی

عزَّ و جلًّ: گرامی، بزرگ و بلندمدتبه (جملة معترضه)                                         قربت: نزدیکی

  به شکر اندرش: در شکر کردن او(جهش ضمیر)                    مزید: افزونی، زیادی        

 ممد: یاری رساننده                   مفرح: شادی­بخش                   قربت، نعمت: سجع                           حیات، ذات: سجع                              موجود، واجب: سجع                            

** سپاس و ستایش، مخصوص خداوند گرامی و بزرگی است که عبادت و فرمانبرداری از او باعث نزدیکی به اوست و شکرگزاریِ نعمت­های او باعثِ زیادی و افزونیِ نعمتش می­شود. هر نفسی و هوایی که وارد بدن می­شود، یاری­کنندة زندگی انسان است و وقتی خارج می­شود، باعث شادمانی وجود او می­شود. پس در هر نَفَسی دو نعمت وجود دارد و بر ما واجب است که یک یکِ این نعمت­ها را شکر کنیم. (به خاطر این نعمت­ها شکر خداوند را به جا آوریم.)

ادامه نوشته

ستایش:  ملکا ذکر تو گویم  

در این مناجات، بیشتر به برشمردن صفات خداوند توجه شده است.

کاربرد «تو» و «ی» ضمیر مفرد مخاطب در ابیات، صداقت و صمیمیتی در شعر ایجاد کرده است.

۱- ملکا ذکر تو گویم که تو پاکیّ و خدایی

نروم جز به همان ره که تو ام راهنمایی

ملکا: استعاره از خداوند ( خداوند به پادشاه سرزمین وجود تشبیه شده است )          ذکر: یادکردن، در اینجا ستایش

مصراع دوم را می توان به دو شکل خواند: الف- جز به راهی که تو به من نشان می دهی، نمی روم.

ب- جز به راهی که تو راهنمای من هستی، نمی روم.

ادامه نوشته