** ای بی­ خبر بکوش که صاحب­ خبر شوی / تا راهرو نباشی کی راهبر شوی

ای بی­ خبر: ندا و منادا                بی­خبر: یعنی بی­ خبر از عشق و معرفت الهی                  بی­ خبر، صاحب­ خبر: تضاد

کی راهبر شوی: استفهام انکاری (راهبر نمی­ شوی)                   راهرو: پیرو، مرید، سالک           

راهبر: پیر، مراد، انسان کامل                   مصرع اول: واج ­آرایی «ب»               مصرع دوم: واج ­آرایی «ر»

معنی بیت: ای بی­ خبر از عشق و معرفت، بکوش تا آگاه شوی، زیرا تا وقتی که راه معرفت را طی نکنی، رهبر و هدایتگر نمی­ شوی.   

** در مکتب حقایق، پیش ادیب عشق   /   هان ای پسر بکوش که روزی پدر شوی 

 مکتب: جای درس خواندن، مدرسه                مکتب حقایق: تشبیه               ادیب عشق: تشبیه

  ادیب: آداب­ دان، ادب­ شناس، سخن­دان، در اینجا به معنیِ معلم و مربی است.        

منظور از پسر: سالک، راهرو و نوآموز است             منظور از پدر: عارف کامل یا پیرِ راه ­آزموده است

مکتب، ادیب: مراعات نظیر                    پسر، پدر: مراعات نظیر               هان: صوت تنبیه و تحذیر (آگاه باش)

معنی بیت: ای فرزند! بکوش تا در مدرسة حقایق، نزد آموزگار عشق، روزی به مقام راهبری و کمال برسی. (به مقام انسان کامل برسی)

** دست از مس وجود چو مردان ره بشوی  /  تا کیمیای عشق بیابی و زر شوی

مسِ وجود: تشبیه               دست از چیزی شستن: کنایه از ترک کردن آن             تو چو مردانِ ره : تشبیه

کیمیای عشق: تشبیه             زر: استعاره از وجود ارزشمند و تکامل­ یافته              مس، کیمیا، زر: مراعات نظیر

کیمیا: ماده ­ای که به عقیدة گذشتگان می­ توانست مس را تبدیل به طلا کند.

معنی بیت: مانندِ مردانِ راه عشق، مسِ بی­ ارزش وجودت را رها کن تا به کیمیای عشق برسی و مانند طلا ارزشمند شوی.   

مفهوم بیت: ترک وابستگی­ ها و توجه به عشق الهی، موجب کمال است.

** خواب و خورت ز مرتبة خویش دور کرد  /  آن­گه رسی به خویش که بی خواب و خور شوی

خواب و خور: مجازاً لذت­های مادی        جهش ضمیر: خواب و خور تو را، «ت» مفعول است 

از خویش دورشدن: کنایه از، ارزش خود را از دست دادن         به خویش رسیدن: کنایه از، پی­ بردن به ارزش خود

«از خویش دورشدن» و «به خویش رسیدن»: تضاد                بی خواب و خورشدن: کنایه از ترک وابستگی­ های مادی

معنی بیت: وابستگی به لذت­های مادی، تو را از جایگاه انسانی خودت دور کرده ­است؛ زمانی به مقام حقیقی خود می­ رسی که لذت­های مادی را ترک کنی.  

مفهوم بیت: ترک لذت­های مادی و توجه به معنویات

** گر نور عشق حق به دل و جانت اوفتد  /  بالله کز آفتاب فلک خوب­تر شوی

بالله: به خدا سوگند                       فلک: آسمان                    نور عشق حق: تشبیه            

دل و جان: مجازاً کل وجود                    نور، آفتاب، فلک: مراعات نظیر

معنی بیت: اگر نور عشق الهی بر دل و جانت بتابد، به خدا سوگند که از آفتاب آسمان هم زیباتر و پرنورتر می­ شوی

مفهوم بیت: عشق الهی موجب رسیدن به کمال است.

** یک دم غریق بحر خدا شو گمان مبر  /  کز آب هفت بحر به یک موی تر شوی

دم: مجازاً لحظه            غریق: غرق­ شده           بحر: دریا، استعاره از عشق             هفت بحر: مجازاً کل جهان

موی: مجازاً مقدار بسیار کم                       تر شدن: کنایه از گرفتار آلودگی شدن          

 غریق، بحر، آب، تر شدن: مراعات نظیر

معنی بیت: لحظه ­ای در دریای بی­کران عشق الهی غرق شو و شک نکن که دیگر تمام عالم نمی­ تواند ذره­ ای تو را گرفتار آلودگی کند.

مفهوم: عشق الهی انسان را حفظ می­ کند.

** از پای تا سرت همه نور خدا شود  /  در راه ذوالجلال چو بی پا و سر شوی

از پای تا سر: کنایه از کل وجود                      بی پا و سر شدن: کنایه از فداکردن کل وجود

پا، سر: تکرار و مراعات نظیر                     ذوالجلال: خداوند بزرگواری، صاحب بزرگی

معنی بیت: اگر تمام وجودت را در راه خداوندِ صاحب بزرگی فداکنی، همة وجودت الهی می­ شود.

مفهوم بیت: فداکردن خود در عشق الهی

** وجه خدا اگر شودت منظر نظر  /  زین پس شکی نماند که صاحب­ نظر شوی

وجه: ذات، وجود                  منظر: جای نگریستن                 صاحب­ نظر: آگاه، دارای بصیرت

« َت» در «شودت»: جهش ضمیر دارد. (منظر نظرت شود)        منظر، نظر: جناس ناهمسان (ناقص)

منظر نظر داشتن: کنایه از توجه کردن به آن

معنی بیت: اگر نگاه و توجه تو تنها به سوی خداوند باشد، یقیناً از این به بعد، آگاه و دارای بصیرت خواهی شد.

مفهوم: توجه به خداوند تو را آگاه می­ کند.

** بنیاد هستی تو چو زیر و زبر شود  /  در دل مدار هیچ که زیر و زبر شوی

بنیاد: اساس، پایه، شالوده                 بنیاد هستی: استعاره مکنیه (هستی، به بنایی تشبیه شده که بنیادی دارد)

زیر و زبر شدن: کنایه از دگرگون شدن               در دل داشتن: کنایه از نگران بودن             زیر و زبر: تکرار

معنی بیت: اگر در راه عشق الهی، تمام وجودت دگرگون شود، نگران نباش، زیرا هیچ تغییری در اصل هستی تو (روح تو) به وجود نخواهد آمد.

مفهوم: عشق الهی انسان را حفظ می­ کند.

** گر در سرت هوای وصال است حافظا  /  باید که خاک درگه اهل هنر شوی

سر: مجازاً قصد و اندیشه             هوا: آرزو            هنر: فضیلت          خاک شدن: کنایه از فروتنی کردن

معنی بیت: ای حافظ! اگر در اندیشة رسیدن به معشوق هستی، باید در برابر اهل فضیلت و کمال، فروتن باشی.

مفهوم: یاری گرفتن از اهل فضل و تواضع در برابرشان.