پاسخ خودآزمایی و متن درس هجدهم ‏‌‍‏‏( امیری فیروزکوهی ، رهی معیّری ... )

1- چرا امیری فیروزکوهی در شعر خود از پیری بیشتر از مسائل دیگر سخن گفته است؟

پاسخ: او از همان آغاز مریض احوال بود و به قول خودش به پیری زودرس گرفتار آمد. اگر در شعر او شِکوِه از پیری بیش­تر از سایر مظاهر حیات دیده می­شود، نتیجة همین شکستگی و بیماری دامن­گیر است.

2- امیری قصیده را به چه سبکی می­سرود و از چه کسانی پیروی می­کرد؟

پاسخ: او در قصیده بیش­تر شیوة خراسانی داشت و بر طریق خاقانی و ناصرخسرو و مسعود سعد و انوری می­رفت.

معنی درس « نالة مرغ اسیر »

1- نالیدن پرندة گرفتار ( اشعار شاعرِ گرفتار در زندان ) تماماً به خاطر وطن است. روش پرندة گرفتار در قفس، همانند من، نالیدن است.

2- از باد سحرگاهی یاری می­طلبم که پیامی از منِ زندانی به دوستانم که آزاد هستند، برساند.

3- ای هم وطنان، برای آزادی خود و سرزمینتان چاره­ای بیندیشید چرا که هرکس این کار را نکند، هم چون من، گرفتار و دربند خواهد شد.

4- کشوری که به دست بیگانگان آباد شود ( پیشرفت کند ) باید آن سرزمین را با اشک، خراب نمود. ( باید به حالِ آن کشور گریه کرد، باعثِ تأسّف است ) چرا که آن کشور، ماتمکده و خانة اندوه خواهد بود.

5- کسی که در راه وطن کشته نشود و لباسش غرقه به خون نگردد؛ باید آن لباس را پاره نمود چرا که مایة رسوایی و بی ارزش­تر از کفن است.

6- آن کسی را که در این کشور، پادشاه و حاکم خود قرار دادیم, امروز ملّت، یقین پیدا کرده است که در حقیقت، شیطانی پلید و فاسد است. ( منظور محمد علی شاه قاجار است. )

پاسخ خودآزمایی و متن درس شانزدهم

افسانه بیانیة شعر نیمایی

1- شرح حال زیر در بارة کیست؟

« در سال 1276 در دهکدة یوش به دنیا آمد و کودکی را در دامان طبیعت و در میان شبانان گذراند. در آغاز نوجوانی با خانوادة خود به تهران رفت و پس از گذراندن دوران دبستان برای آموختن زبان فرانسه وارد مدرسة سن لویی شد. تشویق و دلسوزی معلمش نظام وفا طبع سرکش او را رام کرد و در خط شاعری انداخت. او همزمان به فراگیری دروس حوزه و زبان عربی پرداخت. حوادث جنگ جهانی اول در روح او تأثیری ویژه بر جای نهاد و آشنایی با زبان فرانسه و استفاده از آثار ادبی شاعران فرانسوی نیز پنجرة تازه­ای به روی او گشود... »

پاسخ: نیما یوشیج ( علی اسفندیاری )